![]() |
![]() |
![]() |
Historický odev a jeho využitie v súčasnostiTermín výstavy od 15. júla do 28. augusta 2011. Autorská výstava Beáty Nitrianskej, ktorá je krátkym exkurzom do dejín odievania s cieľom priblížiť návštevníkovi vybrané typy odevov a rekvizít z jednotlivých historických období bez špecifického chronologického vymedzenia, avšak so zreteľom na súčasné praktické využitie umeleckej textilnej tvorby s historickou tematikou. Autorka sa tvorbou replík historických odevov a dobových rekvizít (doplnky k odevom, listiny, vlajky, štandardy) zaoberá od roku 1989. V rámci svojej tvorby sa venuje aj výskumu v oblasti dejín odievania a odevných doplnkov v kontextoch kultúrno-spoločenského vývoja v rámci jednotlivých historických období. Autorkina tvorba je inšpirovaná dobovými výtvarnými dielami, hlavne portrétmi historických osobností, knižnými ilumináciami, freskami, mozaikami, sochárskymi, architektonickými a literárnymi dielami. Vo svojej tvorbe pracuje so širokou materiálnou základňou – kombinuje textil, kov, drevo, kožu, ručný papier, pergamen a. i., čím vzniká jej charakteristický výtvarný rukopis. Súčasťou výstavy je aj obrazová prezentácia aktivít OZ Nitrianska turnajová spoločnosť, ktorej členkou je aj autorka. Nitrianska turnajová spoločnosť organizuje rôzne kultúrne akcie zamerané na propagáciu histórie, v súčasnosti hlavne Medzinárodný turnaj v stredovekom šerme „O meč kráľa Svätopluka“ počas mestských slávností „Dni Nitranov“. Okrem toho budú do 8. augusta zapožičané 3 odevy, ktoré vznikli v rámci historického workshopu projektu s názvom „Spoznávanie spoločných kultúrno historických koreňov našich predkov“ v rámci Projektu cezhraničnej spolupráce Maďarská republika – Slovenská republika 2007-2013, financovaného z fondu ERDF, realizovaného obcou Mojmírovce, ako vedúcim partnerom a Furmicska Néptánc Egyesület – ľudovou tanečnou skupinou z družobnej obce Csömör. Ide o rekonštrukcie odevu cisárovnej Márie Terézie, odevu Rádu sv. Štefana pre Antona Grassalkoviča a odevu grófa Jána Imricha Nepomuka Huňadyho. |